Λιγότερες παραγγελίες νεότευκτων το 7μηνο του 2015
Σημαντική μείωση, που αγγίζει το 50%, κατέγραψε η επενδυτική δραστηριότητα σε νεότευκτα πλοία της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας, το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου του 2015 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014, σύμφωνα με στοιχεία που έχει συγκεντρώσει ο ναυλομεσιτικός οίκος Golden Destiny.
Από τον Νίκο Μπαρδούνια
Ανάλογη είναι η εικόνα που εμφανίζει η δραστηριότητα σε νέες παραγγελίες πλοίων και του ελληνικού εφοπλισμού. Η υπερπροσφορά χωρητικότητας, κυρίως στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, λειτούργησε ως ένα βαθμό ανασταλτικά με αποτέλεσμα οι εφοπλιστές να απέχουν από τοποθετήσεις παραγγελιών σε bulk carriers, οι οποίες στο πρώτο επτάμηνο του 2015 έχουν μειωθεί πάνω από 65%. Αντιθέτως, το ίδιο διάστημα παρατηρείται μία μικρή αύξηση του αριθμού των παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Αναφορικά με τα δεξαμενόπλοια, οι νέες παραγγελίες στο επτάμηνο φέτος είναι ελαφρώς λιγότερες από ό,τι πέρυσι την ίδια περίοδο, ενώ το ενδιαφέρον για νέες παραγγελίες εντείνεται.
Τα στοιχεία της Golden Destiny
Στο επτάμηνο του 2015, τοποθετήθηκαν διεθνώς παραγγελίες για 1.020 νεότευκτα πλοία έναντι 1.547 πέρυσι την ίδια περίοδο συνολικής αξίας άνω των 30 δισ. δολ. έναντι 64 δισ. δολ. περίπου το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν.
Όπως προαναφέρθηκε τόσο ο ελληνικός εφοπλισμός όσο και η διεθνής ναυτιλία στη διάρκεια του πρώτου επταμήνου του 2015 εστίασαν περισσότερο το ενδιαφέρον τους στις παραγγελίες δεξαμενόπλοιων και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και λιγότερο σε πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου. Ειδικότερα, οι παραγγελίες για bulk carrier ανήλθαν διεθνώς στις 184 έναντι 557 την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Οι παραγγελίες για δεξαμενόπλοια, η αγορά των οποίων λόγω των πολύ χαμηλών τιμών αργού εμφανίζει πολύ θετικές προοπτικές, έφθασαν τις 229 έναντι 273 πέρυσι την ίδια περίοδο.
Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι νέες παραγγελίες ανήλθαν στις 152 έναντι 101 πέρυσι το πρώτο επτάμηνο του έτους.
Η ελληνική παρουσία
Οι Έλληνες εφοπλιστές έστρεψαν από νωρίς φέτος το ενδιαφέρον τους στα δεξαμενόπλοια, όπου, όπως προαναφέρθηκε, υπάρχει ένα «κενό», καθώς αυξήθηκε η ζήτηση λόγω ανόδου του διεθνούς διά θαλάσσης εμπορίου πετρελαίου από τη στιγμή που άρχισε να καταρρέει η τιμή του αργού.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Έλληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν το επτάμηνο παραγγελίες για 57 δεξαμενόπλοια σε ένα σύνολο 229, που σημαίνει ότι ένα στα τέσσερα δεξαμενόπλοια που παραγγέλθηκαν ήταν ελληνικών συμφερόντων.
Στα bulk carriers οι Έλληνες εφοπλιστές τοποθέτησαν παραγγελίες για μόλις 27 πλοία έναντι 79 πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου πέρυσι την ίδια περίοδο.
Επίσης, υποτονική ήταν η δραστηριότητα των Ελλήνων και στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 12 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έναντι 20 το πρώτο επτάμηνο του 2014.
Να σημειωθεί ότι το 7μηνο του τρέχοντος έτους επενδύθηκαν 4 δισ. δολ. για παραγγελίες από Έλληνες εφοπλιστές ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2014 είχαν επενδυθεί 8,4 δισ. δολάρια.