Αποκρατικοποιήσεις: Το στοίχημα των 3,5 δισ.
Αντιμέτωπη με το παρελθόν της αναμένεται να βρεθεί τους επόμενους μήνες η κυβέρνηση, καθώς θα πρέπει να δείξει απτά αποτελέσματα και όχι άλλες υποσχέσεις στο «μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων».
Oι ακραίες θέσεις ωστόσο με τις οποίες έχουν δεσμευθεί προεκλογικά πολλά κυβερνητικά στελέχη δεν αφήνουν να εκδηλωθεί φανερά η στροφή που πρέπει να συντελεστεί το επόμενο διάστημα.
Η αποφασιστικότητα και η βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων εκτιμάται ότι θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό στην ικανότητά της να φέρει σε πέρας την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων και την πώληση του ΟΛΠ που βρίσκονται σε αρκετά προχωρημένο στάδιο.
Μέχρι σήμερα το αποτέλεσμα με όρους εισπράξεων είναι πενιχρότατο. Η μόνη νέα αποκρατικοποίηση που αφήνει έσοδα θα είναι η παραχώρηση του αμοιβαίου ιπποδρομιακού στοιχήματος – μόλις 20 εκατ. ευρώ. Επίσης, δεν αποκλείεται στα μέσα Δεκεμβρίου να έλθουν και κάποια άλλα έσοδα, λίγων εκατομμυρίων ευρώ, από την πώληση μικρών ακινήτων. Τα συνολικά έσοδα επομένως για φέτος δεν θα ξεπεράσουν τα 300 εκατ. ευρώ, με τη συντριπτική πλειοψηφία να προέρχονται από προγενέστερες συμβάσεις αποκρατικοποιήσεων. Μεταξύ αυτών τα 220 εκατ. ευρώ από την παραχώρηση των αδειών κινητής τηλεφωνίας, την ετήσια αμοιβή των 50 εκατ. ευρώ από την παραχώρηση της άδειας των κρατικών λαχείων που συμφωνήθηκε το 2013 κ.ά.
Για την επόμενη χρονιά, η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ έχουν υποσχεθεί ένα πολύ μεγάλο έσοδο. Το σχέδιο προϋπολογισμού για το 2016 έκανε λόγο για έσοδα 2 δισ. ευρώ, ενώ ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρθηκε σε ποσό ύψους 3,5 δισ. ευρώ.
Για την επίτευξη του στόχου της επόμενης χρονιάς η κυβέρνηση θα πρέπει να ολοκληρώσει μέσα στους επόμενους 14 μήνες έναν πραγματικό άθλο. Πέρα από την αποκρατικοποίηση των αεροδρομίων που είναι ante portas, θα πρέπει να ολοκληρώσει τις αποκρατικοποιήσεις των μεγάλων λιμένων της χώρας (ΟΛΠ/ΟΛΘ), του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), της Εγνατίας Οδού, του Ελληνικού και όλων όσων εκκρεμούν από τις προηγούμενες χρονιές (π.χ. Αστέρας Βουλιαγμένης, ΔΕΣΦΑ κ.ά.).
Οι αποκρατικοποιήσεις που εκτιμάται ότι θα καθυστερήσουν είναι εκείνες των ΕΛΤΑ, της ΔΕΗ και ενδεχομένως οι πωλήσεις μετοχών διαφόρων επιχειρήσεων (ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ κ.ά.). Οι συνθήκες εκτιμάται ότι δεν θεωρούνται ακόμη καλές για τέτοιου είδους πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, καθώς κυριαρχούν οι χαμηλές αποτιμήσεις, ενώ επιπλέον τα εν λόγω ακίνητα σχεδιάζεται να αποτελέσουν τη «μαγιά» για τη δημιουργία του νέου υπερ-ταμείου που προβλέπει το 3ο Μνημόνιο.
Το πρόγραμμα
Σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, ο προγραμματισμός των αποκρατικοποιήσεων προβλέπει, για τον Δεκέμβριο:
-Υπογραφή σύμβασης για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (παραχώρηση για 40+10 έτη)
-Ολοκλήρωση πώλησης Αφάντου Ρόδου
-Δεσμευτικές προσφορές για την πώληση του 51% του ΟΛΠ (+16% σε 5 έτη)
-Ποσείδι Χαλκιδικής (πώληση 100%)
-Προκήρυξη για την πώληση του 30% του Αεροδρόμιου Ελ. Βενιζέλος
Για τον Ιανουάριο είναι προγραμματισμένη η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ROSCO.
Τον Απρίλιο του 2016, προβλέπεται να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές για το 67% του ΟΛΘ.
Φωτο/Γιάννης Μάνος