Δευτέρα, 18 Δεκεμβρίου, 2017 - 12:26

Στα 14 δισ. ευρώ το μερίδιο των Ελλήνων εφοπλιστών στην εθνική οικονομία

Μόνο κατά το 8μηνο του 2016 επένδυσαν 2,14 δισ. δολ για την αγορά 166 πλοίων

Από τον Νίκο Μπαρδούνια

Το ιλιγγιώδες ποσό των 13 δισ. ευρώ έχουν αποδώσει οι Έλληνες εφοπλιστές τα τελευταία χρόνια στην εθνική οικονομία. Αν και προ κρίσης το αντίστοιχο ποσό άγγιζε τα 15 δισ. ευρώ, οι εφοπλιστές αποτελούν, εκτός των άλλων, και έναν από τους βασικούς πυλώνες της εθνικής οικονομίας.

Σύμφωνα με επίσημες μελέτες από το 2006 και μετά ο μέσος όρος συναλλάγματος που εισρέει στα κρατικά ταμεία υπερβαίνει σταθερά τα 12 δισ. με τους ίδιους να τονίζουν πως αν η χώρα είχε την κατάλληλη νομοθεσία θα έμεναν και θα επενδύονταν στην χώρα πολλαπλάσια χρηματικά ποσά.

Την ίδια στιγμή τον «χορό» των αγοραπωλησιών πλοίων συνεχίζουν να σέρνουν οι Έλληνες εφοπλιστές και το πρώτο 8μηνο του 2016 καθώς σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking επένδυσαν 2,14 δισ. δολάρια για την αγορά 166 πλοίων.

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές αν και τα χρήματα που επένδυσαν οι Έλληνες εφοπλιστές το 8μηνο του τρέχοντος έτους ήταν λιγότερα σε σχέση με το αντίστοιχο 8μηνο του 2015, που είχαν αγοράσει 210 πλοία έναντι 5,75 δισ. δολαρίων, εντούτοις παραμένουν στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης στις αγοραπωλησίες πλοίων! Επίσης, όπως αναφέρθηκε και ως πωλητές βρίσκονται στην πρώτη θέση της σχετικής κατάταξης, καθώς στο εξεταζόμενο διάστημα προχώρησαν στην πώληση 113 πλοίων έναντι 1,23 δισ. δολ., ενώ πέρυσι είχαν πουλήσει 128 πλοία αξίας 2,82 δισ. δολ.

Οι Έλληνες αγοράζουν

Με βάση τα παραπάνω δεδομένα οι Έλληνες εφοπλιστές χαρακτηρίζονται κυρίως ως «αγοραστές» (αγόρασαν περισσότερα πλοία απ’ όσα πούλησαν) όπως επίσης και οι Κινέζοι, οι οποίοι φαίνεται να παρακολουθούν στενά την τακτική των Ελλήνων και να τη μιμούνται. Οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες πούλησαν 21 πλοία και αγόρασαν 98, με αποτέλεσμα να βρίσκονται στη δεύτερη θέση της κατάταξης των αγοραστών. Αντιθέτως, άλλες εθνικότητες, όπως είναι οι Γερμανοί και οι Γιαπωνέζοι, είναι «πωλητές». Οι Γερμανοί πλοιοκτήτες πούλησαν το οκτάμηνο του τρέχοντος έτους 64 πλοία και αγόρασαν μόλις 19 πλοία. Επίσης ως πωλητές «βγαίνουν» και οι Γιαπωνέζοι, οι οποίοι πούλησαν το εξεταζόμενο διάστημα 105 πλοία (βρίσκονται στη δεύτερη θέση της σχετικής κατάταξης), ενώ δεν περιλαμβάνονται καν στην πρώτη δεκάδα των εθνικοτήτων της λίστας των αγοραστών.

Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες πλοίων που προτιμούν οι Έλληνες εφοπλιστές, στη διάρκεια του οκταμήνου αγόρασαν 126 bulkers, 23 δεξαμενόπλοια και 13 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Πέρυσι την ίδια περίοδο είχαν αποκτήσει 110 bulkers, 67 δεξαμενόπλοια, 20 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και έξι πλοία μεταφοράς αερίου.

Έλληνες εφοπλιστές: Ορίζουν το παιχνίδι

Ως μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη οι Έλληνες πλοιοκτήτες καθόρισαν την τάση των συναλλαγών και για το σύνολο της αγοράς. Έτσι οι αγοραπωλησίες πλοίων στο σύνολο του κλάδου το οκτάμηνο του 2016 είναι μειωμένες σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, στη διάρκεια του διαστήματος Ιανουαρίου-Αυγούστου του τρέχοντος έτους 809 πλοία άλλαξαν χέρια αξίας 10,95 δισ. δολ. έναντι 981 πλοίων αξίας 22,6 δισ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2015.

Ακόμη, εκτός από τη μείωση του αριθμού των συναλλαγών είναι εμφανής και η πτώση των αξιών των πλοίων.

Ειδικότερα στη διάρκεια του πρώτου 8μήνου του 2016 σημειώθηκαν αγοραπωλησίες σε 415 bulkers, 30,57 εκατ. dwt και αξίας 3,58 δισ. δολ. Το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι άλλαξαν χέρια μόλις 303 bulkers, 21,4 εκατ. dwt και αξίας 3,63 δισ. δολ.

Στα δεξαμενόπλοια φέτος άλλαξαν χέρια μόλις 242 πλοία, 18,6 εκατ. dwt και αξίας 5,62 δισ. δολ., ενώ πέρυσι έγιναν αγοραπωλησίες 344 δεξαμενόπλοιων, μεταφορικής ικανότητας 38,98 εκατ. dwt και αξίας 4,7 δισ. δολ.

Επίσης να σημειωθεί ότι κατά το 8μηνο του τρέχοντος έτους σημειώθηκαν πολύ λιγότερες αγοραπωλησίες στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (68 έναντι 177 πέρυσι), όπως επίσης και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και υγραερίου (18 φέτος έναντι 45 πέρυσι).